Årets Bästa Skivor 2007

w00t, ja då är det dags för årets Årets Bästa Skivor, spännande right? :D Tyvärr så har det varit ett ganska mediokert skivår enligt mig, iaf vad jag vet hittils. Man hittar ju alltid bra skivor från föregående år efter ett tag. Men so far, not that good. Men som sagt, jag hoppas på mer och fler bra skivor från 2007 under nästa år. Iaf here it goes.



10.  Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace

Tyvärr säger det här nog mer om skivåret 2007 än om Foo Fighters senaste, visst jag gillar Foo Fighters och tycker nya skivan är helt okej. Men det är också allt vad den är, likväll är den på top10.

Bästa Spår: Long Road to Ruin

9.  Rwake - Voices of Omen

Helt nytt band för mig och ett jävla bra sådant. Spelar sludge/postcore/postmetal/insert genre here i samma anda som Neurosis och Cult of Luna. Kommer givetvis inte upp i dessa giganters kapacitet men fortfarande bara deras första giv. Bra skit.

Bästa Spår: Crooked Rivers

8. Kongh - Counting Heartbeats

Svenskt band, första släppet och ett jävla bra sådant. Spelar liksom ovanstående band i samma anda som Neurosis och Cult of Luna fast ändå inte, låtarna är betydligt längre och för det mesta ganska mkt tyngre. Häftigt är det iaf, skulle gärna se dessa live då jag tror de verkligen kommer till sin rätt då.

Bästa Spår: Pushed Beyond

7. Deathspell Omega - Fas-Ite, Maledicti, In Ignem Aeternum

Jadu, vafan ska jag säga om detta bandet. Ena sekunden älskar jag det, andra sekunden kan jag inte lyssna på det, det är för jävla galet och för jävla lustigt. Men när det är bra, ja då är det fantastiskt. Låter bandets namn tala för sig själv.

Bästa Spår: Inte en aning

6. The Ocean - Precambrian

Tyskt kollektiv. Om jag inte minns fel är de 7 personer i bandet som i detta släpp gjort en temaskiva om jordens uppkomst och jag har ju alltid varit en sucker för temaskivor. 90 minuter musik uppdelat på 2 skivor där första skivan är det Ocean vi känner igen med tunga riff, nedstämda gitarrer, gött gung och tysk kärlek. Andra skivan är atmosfärisk nästan postrockaktig kärlek. Denna skiva kan säkerligen stiga ett par placeringar på listan om ngn månad.

Bästa Spår: Eorchean

5. Watain - Sworn to the Dark

Svensk Black Metal, rosad i mer eller mindre alla listor jag har sett över årets bästa skivor, bland annat årets bästa skiva i vår egen svenska metal-tidning Close-Up Magazine. Hur fan går detta till? Har nog aldrig tidigare hört en såpass tillgänglig svartmetal skiva. Med detta så räknar jag varken Cradle of Filth eller Dimmu Borgir som Svartmetal längre. Det svänger, det går i ljusets fart och är mörk rakt genom som en riktig Black Metalskiva ska vara. Black Metal at its best!

Bästa spår: Storm of the Antichrist

4. Machine Head - Blackening

Vad ska man säga om en skiva som räknas som 90-talets bästa metalskiva egentligen? Har läst hundratals recenssioner om denna skiva som sägs vara 2000-talets Reign In Blood och en gemensam faktor verkar vara att Machine Head lyckas med det som så många vill men inte kan, att göra 10minuters låtar bra rakt genom, de blir aldrig tråkiga vilket istort sett aldrig händer. Jah gåller inte med till fullo, ibland önskar jag mig att låtarna kunde vara lite kortare. Trashmetal i 5-11minuters pass tär på en. Däremot så håller jag med, det är en fantastiskt bra skiva och hypen är rättvis.

3. Neurosis - Given to the Rising

They did it again. Världens bästa sludgeband och upphovsmakare till hela genren går tillbaka till rötterna och visar alla newcomers vart skåpet ska stå. Tungt gung genom hela skivan. Kanon.

Bästa Spår: Given to the Rising

2. Ulver - Shadows of the Sun


Som jag skrev häromdagen så var det kanske årets bästa skiva, och mkt nära. God 2a är detta band som kom från ingenstans och satte mig på plats direkt. Jag smälte. Oerhört vackert, extremt stämningsfullt och en ny kärlek. Ett norskt band som har sina rötter i Black Metal som väldigt många har som spelar atmosfärisk folkmusik.

Bästa Spår: Vigil

1. The Dillinger Escape Plan - Ire Works

Jag sätter på skivan, tryckvågen skjuter tillbaka mig ett par meter, sitter med ögonen uppspärrade och undra vafan som hände. Precis som vanligt så sätter Dillinger full jävla fart direkt. Jag slutar aldrig förvånas vart de får allt ifrån. Efter ett par låtar i extremt tempo på sedvanligt DEP-manér så kommer 3-4 spär i Justin Timberlakeanda och jag skrattar lite för mig själv och tänker vafan är det här... Men till min stora förvåning så funkar det. Det funkar för jävla bra. Årets kanske enda 5+ skiva sätter alla andra band på plats igen.

Bästa Spår: Fix Your Face



Ser säkert annorlunda ut om 2-3 månader igen. Men det är alltid kul med listor!



Kommentarer
Postat av: Therese

Åh, vad mycket det va man glömt som man glodde på! Haha! Villken flashback!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback