Cult of Luna - Somewhere Along the Highway

Cult of Luna
Somewhere Along the Highway

060428
Earache Records

 



Efterlängtat

Våren 2006 var den period i mitt liv då det släppts riktigt många skitbra skivor på kort tid, eller vad sägs om Khoma, Tool, Decapitated, Boy Sets Fire, Katatonia, Cult of Luna, Raised Fist m.fl så jag satt så gott som på nya skivor hela tiden som jag ville ge massa tid, tyvärr fick vissa skivor vara lidande för att året var så riktigt bra. Tyvärr så tillhörde Cult of Luna denna kategorin, jag lyssnade genom ett par ggr och tyckte den var skitbra, riktigt jävla bra, men samtidigt kom Tool som sedan många år varit mitt absoluta favoritband. Den skivan fick oerhörda mängde speltid och Cult of Luna lades på hyllan för ett tag. När jag sett Tool
Roskilde-festivalen så kändes det dags att ta itu med Somewhere Along the Highway på riktigt. Höstens soundtrack innehöll många låtar från denna skiva, en riktig höstskiva om man säger så. Mörk, grå, deprimerande, allt som hösten är och lite till. Men det här träffade precis rätt, min känslomässiga situation, min livssyn. Allt träffade. Jag har gillat Cult of Luna länge, men aldrig har dom varit lika bra och gett så mkt i utbyte som just denna höst. Hösten 2006 har jag skaffat mig ett nytt favoritband. Dom är right up there tillsammans med ngra andra få.

Floating over empty streets. Away from pain, away from everything.
Pray that we will survive the night. Buildings falling, the soul vaporised.

Känns som ord tagna ur min egen tanke, så vackert, deprimerande. Underbart. Jag finner inga ord. Jag är nästan glad att jag väntade med att lyssna in mig på denna skivan, för annars hade jag nog inte kännt på samma sätt om skivan som jag gör nu. Den ger mig så mkt mer än jag ngnsin trott. Ska man jämföra den med deras andra plattor så håller den hög klass, vilket dom andra plattorna också gör, det som gör att den inte riktigt kommer upp i samma klass som The Beyond är bristen på tyngre låtar, denna skiva är vackrare, mer emotionell, har mer klass egentligen. MEN tyngden saknas och det är därför jag inte kan ge den full pott. En grå dag skulle jag välja Somewhere Along the Highway före vilken annan platta som helst.

4.5/5



  1. Marching to the Heartbeats
  2. Finland
  3. Back to Chapeltown
  4. And With Her Came the Birds
  5. Thirtyfour
  6. Dim
  7. Dark City, Dead Man



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback